Rolstoel Pelgrim

Dag 6 Roermond naar Sittard

Vanochtend rond half 8 had ik m'n wekker gezet. Spullen ingepakt en weer naar m'n rolstoel gebracht.

Rond 8.30 vertrok ik weer, juist op dat moment was er ook een man van de kerk aanwezig die me hielp om m'n rolstoel buiten van het trapje af te krijgen. Dus dat was erg fijn. Daarna snel naar het hotel waar ik de sleutels in moest leveren zodat ik m'n pelgrimspaspoort weer terug kreeg. Dat ging allemaal heel goed. en toen was ik precies op tijd bij de Munsterkerk waar om 9.00 de mis begon. Na de mis vroeg ik de koster om een stempel en die ging met m'n paspoort de sacrastie in. De priester kwam het paspoort terug brengen, we hadden een erg leuk gesprek over mijn pelgrimage en zijn preek. Aan het eind gaf hij mij nog de pelgrims zegen. Daarna ging ik op pad, het duurde even voor ik het knooppunt gevonden had maar uiteindelijk vond ik het bordje en vervolgde ik m'n route. Op een gegeven moment kwam ik weer een kerk tegen, ik keek even of de kapel open was. En dat bleek ver boven verwachting. Het was een bedevaartsplaats. de Kapel in 't zand,   Hier staat een 15e eeuws Mariabeeld en een gang die volledig is betegeld met tegels met teksten van oa dank gebeden. Voor meer info: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kapel_in_%27t_Zand

Na hier te hebben rondgekeken en natuurlijk een stempel te hebben gevraagd ben ik weer verder gerold.

Ik kwam door het dorpje Sint Odiliënberg, daar zag ik een erg mooie kerk. En daarnaast bleek een klooster te zitten. Priorij Thabor, Kanunnikessen van het Heilig Graf. Ik belde om 12.00 aan (een tijd waarop je eigenlijk niet behoort aan te bellen bij kloosters ivm het angelusgebed en middaggebed, maar ik wilde ook niet langs gaan zonder stempel)  en er werd open gedaan. Ze waren nog niet aan het gebed begonnen en ik kreeg een stempel en werd uitgenodigd voor het gebed. Dus ben naar de kapel gegaan. Er zat ook nog een andere bezoekster maar ik heb daar niet veel aandacht aan geschonken. Bij het verlaten van de kapel werd ik door haar aangesproken en toen herkende ik haar van celebrate, een vakantie conferentie. Zo leuk om opeens een bekende tegen te komen. Ik werd door de zusters ook nog uitgenodigd mee te eten maar ik had geen tijd en moest snel verder. En zo ging ik weer op pad.

Ik vervolgde m'n weg naar Maria hoop. Onderweg werd het tijd voor een wc maar alle winkels en horeca waren dicht of sowieso afwezig. En ook geen bomen om me achter te verschuilen, alleen maar weilanden en akkerbouw of woonhuizen. In Maria hoop zag ik een huis met een grote rolstoel bus en besloot de stoute schoenen  aan te trekken. Ik belde aan en vroeg of ik gebruik mocht maken van de invalidentoilet en dat was natuurlijk geen probleem en leverde naast een lege blaas ook een leuk gesprek op.

Zo kon ik weer rustig verder rollen.

Uiteindelijk ging ik Duitsland door via Havert en Tüddern. In Havert begon het te stortregenen. Ik had vandaag al vaker een beetje regen gehad maar het viel steeds reuze mee, had zelfs nog blauwe lucht gehad, maar  nu viel het weer met bakken uit de hemel. Gelukkig hield het niet heel lang aan en ruim een half uur later was het weer vrijwel droog. Maar die vuilniszakken die ik gisteren had gekocht waren een goede aankoop en hebben mij en m'n spullen goed droog gehouden.

In Tüddern nog wat etenswaren en fruit gehaald voor vanavond en morgen onderweg en daarna kwam ik al snel aan in Sittard. Daar had ik al snel de zusters Karmelitessen van het Heilig hart van Jezus gevonden. Ik werd hartelijk welkom geheten, de zuster die open deed wist al dat ik een eind had gereden en ze liet snel m'n kamer zien en bracht me naar de eetzaal voor het avondeten. Een lekkere broodmaaltijd.

Inmiddels lig ik op bed terwijl ik dit schrijf en ga zo slapen.

Morgen weer verder.

thea van helmond

goh . . wat een mooi verhaal! ik zie het zo voor me gebeuren! kapel in t zand is voor mij, en veel mensen in mijn omgeving, een echte bedevaartplaats. in mijn jeugd gingen we in de meimaand daar te voet naar toe! we liepen s'nachts en hadden dan om 6 uur s'ochtend de mis! afgelopen zondag ben ik er nog geweest. ik ben nog jaren iedere meimaand in het weekend op de fiets naar de mariamis geweestin de kapel! en st odilienberg, dat is een kathedraal! daar ben ik ook wel eens geweest. wat de meimaand betreft, tegenwoordig ga ik in de meimaand elke dag naar de mis hier in de moeselkapel, dat is dan om 7 uur s'morgens. Goeie reis weer vandaag!